dijous, 19 d’abril del 2007

IDEES PRINCIPALS

RESUM DELS CAPÍTOLS 1 I 2 DEL LLIBRE “Les TIC a l’educació infantil” I DEL DOCUMENT “NAEYC”


Vivim la societat de la informació gràcies a les NTIC.
Per a adaptar-se a aquesta societat, al canvi que implica, la gent necessitem estar en una adaptació constant, doncs les NTIC, abancen a un ritme molt ràpid.
Podem dir que els xiquets i xiquetes d’avui en dia tenen molt asumit l’ús de les NTIC, però açò no és prou. Cal tenir en compte l’ambient en el que es troba el xiquet i els estímuls que recibeix tant per part dels pares, de la familia, dels mestres, companys...

Les NTIC actualment s’utilitzen molt a les aules ja des d’infantil, i per aquest motiu hi ha aspectes que cal conèixer a l’hora d’utilitzar-les: es passa d’una relació de dependència a una relació autònoma, amplia els àmbits de relacions personals, millora la destreça motriu, millora de la qualitat d’ensenyament i hi ha una estimulació del coneiximent verbal. Les NTIC ajuden a promoure l’aprenentatge dels xiquets i les xiquetes.

Podríem dir que per a les persones adultes, els ordinadors són una cosa més o menys nova, però que per als xiquets no és res nou i estrany, forma part de la seva vida, com una cosa més. Per aquest mateix motiu en el llibre es proposa que els ordinadors no deurien estar en una aula especialitzada, sinó en l’aula on ells es troben seguit, el que suposaria una reorganització de l’espai, del temps escolar i de la metodología.
És molt important que el/la mestre/a elegisca bé el software que va utilitzar a la seva aula, ja que aquest enriquirà el contingut del currículum, amb activitats i conceptes. El software reflexarà la diferència en l’aula i la comunitat i promourà valors socials positius.

Com ja sabem el paper del mestre/a és molt important en les NTIC. Però seran els/les alumnes els qui de manera autònoma i activa construiran el seu propi coneiximent. El/La mestre/a, a més a més d’elegir el software i observar quin ús li donen els xiquets, farà ús de les seves propies aplicacions i material.
Hem de saber que no tots utilitzen per igual les NTIC, per exemple les xiques i els xiquets i xiquetes de minoria ètnica, les utilitzen més poc. Llavors el/la mestre/a, haurà d’intentar que tots els xiquets i xiquetes tinguen les mateixes oportunitats per utilitzar les noves tecnologies.

En definitiva, cal utilitzar les NTIC com una eïna de treball. Per a això els/les mestres ens hem de formar per a saber com s’utilitzen. Si sabem com treballar en elles podrem elaborar i buscar material que siga significatiu i útil per als nostres alumnes.
Per a aconseguir-ho cal que el professorat s’esforce per a aprendre i que es recolcen entre ells.